Lugesin
läbi ühe kuulsama noorteromaani „Kärbeste jumal“. Raamat räägib Inglise
poistest, kes on sattunud pärast lennuõnnetust üksikule saarele. Sündmusterohkel
ja põneval raamatul on lisaks sügav filosoofiline pool.
„Kärbeste
jumal“ algas lennuki kukkumisega tundmatule saarele, mille tagajärjel jäid ellu
vaid 13–aastased koolipoisid. Nad tundsid kõik hirmu, sest järsku ei olnud
ühtegi täiskasvanut läheduses ning nad pidid kõige eest ise vastutama. Siiski
suutsid nad kiirelt valida enda seast pealiku, lõid reeglid ja otsustasid
pidada koosolekuid. Kõige olulisemaks pidas pealik Ralph pääsemise ja seetõttu
otsustati teha mäe otsa suitsusignaal. Selle signaali hoidmine muutus ajapikku
aga aina raskemaks. Kui alguses suudavad poisid koos hakkama saada, siis mida
aeg edasi, seda keerulisemaks lähevad nende omavahelised suhted. Lõpuks eraldub
üks grupp poisse, eesotsas Jack Merridew‘ga, kes oli võimukas ja kelle
peamiseks huviks oli küttimine ning pidutsemine.
Raamatuga
püüdis Golding edasi anda inimeste erinevaid omadusi ja käitumisjooni
keerulistes olukordades. Inimese loomuses pesitseb vaenulikkus, tapaiha ja
ahnus. Poiste iseloomudega toodi välja erinevaid inimtüüpe. Oli seal siis
heatahtlik ja viisakas poiss, aga kellest tihtipeale populaarsuse soov võitu
sai. Või siis arukas poiss, kes oli veidra välimusega ning millepärast teda
tihti tõsiselt ei võetud. Oli loomulikult liider, kes alguses ei olnud
pahatahtlik, aga kellest iha vere ja tapmise vastu kiirelt võitu sai. Oli ülbe
kiusaja ja tegelane, kes oli rahulik, positiivne ja pisut omaettehoidev, sest
tal oli tugev side loodusega.
Poisid
üritasid käituda nagu täiskasvanud. Nad püüdsid olla väga arukad. Lõpuks
pöördusid ikkagi üksteise vastu, lausa tapsid. Traagiline on see, et samal ajal
käis II maailmasõda, mis tähendas tegelikult, et ega täiskasvanute maailmas
asjad paremad ei ole.
Raamat
käsitles ka olukordi, kus tihtipeale just kõige nutikamatel ja targematel
julgusest vajaka jääb. Seetõttu saavad liidriteks just kartmatud, kuid mitte nii
arukas tegelased. Meie kuulame neid, sest nad julgevad teha kisa siis, kui on
vaja. Arukad jäävad aga tahaplaanile, koos oma mõtete ja selles raamatus ka
pääsemisplaanidega.
Romaan
meenutas mulle pisut minu eelmist raamatut „Kuristik rukkis“. Just oma olemuselt,
sest teatud mõtted jõuavad lugejani nagu „ridade vahelt“, tuleb vaadata
pealispinnalt sügavamale. Nagu ka Salingeri raamatuga jõudis mõte alles hiljem,
kui raamatut lahti hakkad mõtestama, kohale. Seda lugedes keskendusin rohkem
toimuvale. Mõlemad raamatud on ühed kuulsamad ja enimloetud kogu maailmas.
Sellepärast olid mu ootused võib olla isegi liiga kõrged. Poiste ootamatu ja
jõhker käitumine pani mind aga kohkuma. Hiljem nende tegudele järele mõeldes,
oli neile aina kergem ja kergem andestada.
„Kärbeste
jumal“ ilmus 1954. aastal ja oli Goldingi esimene romaan. Algusaastatel ei
läinud romaanil hästi, aga hiljem kogus see palju kuulsust. Samuti pandi see
noorte kohustuslikuks kirjanduseks.
Ma
ei teagi, millest see tuleneb, aga nii „Kärbeste jumal“ kui ka „Kuristik
rukkis“ tekitasid minus ebakindlust. Kas ma ikka leian raamatust üles selle
õige mõtte? Kas ma mõistan, mida kirjanik proovib selle ja teise tegevusega
mulle öelda? Olen aga jõudnud arusaamisele, et ega seal kindlaid vastuseid
polegi. Iga lugeja, igas vanuses ja erineva mõttesügavusega leiab sellistest
raamatutest oma. Mõni loeb lihtsalt kõrvutiolevaid sõnu kokku, mõni naudib
tegevust ja seiklusi ja kolmas näeb igas lõigus sügavamõttelist filosoofialt.
Minu jaoks räägivad sellised raamatud inimese loomusest - ausalt ja siiralt. Sa
kas armastaid neid tegelasi või vihkad kogu südamest. Või siis kõike korraga. Nii
nagu inimesed nendes raamatutes, on ka tunded, mis lugedes tekivad, väga
erinevad ja kirevad. Ja lõpetuseks, nüüd saan ka mina öelda „Kärbeste jumala“
kohta: „Jah, ma olen seda lugenud!“
No comments:
Post a Comment